Een modern appartementencomplex in het centrum van Amsterdam waar innovatieve bouwtechnieken samenkomen met complexe ondergrondse uitdagingen. Met een 19 meter diepe CSM-wandconstructie, een duurzaam grondwarmtesysteem en een ingenieuze bouwlogistiek in de krappe binnenstad. Van den Berg Bouwkundigen verzorgde de complete technische uitwerking, coördinatie en directievoering van dit uitdagende nieuwbouwproject.
Bij aanvang van het project werd een uitgebreide bodemsanering uitgevoerd. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden werden drie ondergrondse olietanks aangetroffen, waarvan één nog volledig gevuld was. Na zorgvuldige verwijdering en controle bleek het grondwater gelukkig niet vervuild te zijn. Deze schone grondverklaring vormde het startpunt voor de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden.
Voor de realisatie van de ondergrondse parkeergarage kozen wij voor een in de grond gevormde CSM-wand (Cement-Soil-Mixing). Deze trillingvrije techniek was essentieel om schade aan omliggende bebouwing te voorkomen. De freesmachine boorde tot 19 meter diepte, waarbij grout werd toegevoegd om een solide betonnen wand te creëren. Deze methode bood niet alleen constructieve voordelen, maar faciliteerde ook de integratie van het bodemwarmtesysteem dat straks het gehele gebouw van duurzame energie voorziet. Om de CSM-wand is een grindkoffer geplaatst om het grondwaterpeil op niveau te houden. Dit werd tijdens de bouw 24/7 gemonitord.
De fundering bestaat uit heipalen van maar liefst 28 meter lengte, die van ca 7,5 meter onder maaiveld nog eens 28 meter de diepte in gaan. Per dragende kolom werden vijf heipalen geplaatst om de stabiliteit van het gebouw te waarborgen. Door gebruik te maken van een geavanceerde boortechniek – waarbij eerst een koker de grond in wordt gedraaid om vervolgens de paal te plaatsen – minimaliseerden we overlast voor de gebouwen in de omgeving.
De beperkte ruimte in de binnenstad stelde hoge eisen aan de bouwlogistiek. Het stoepgedeelte werd opgeofferd als tijdelijke bouwplaats, waarbij speciaal transport voor 7:00 uur moest arriveren. Om dit in goede banen te leiden was er een wekelijkse afstemming met de gemeente Amsterdam nodig, om vervolgens met verkeersregelaars en een nauwkeurige planning alle leveringen te kunnen uitvoeren. De installatie van het stempelraam – met buizen van ca 80 centimeter doorsnede – vereiste precisiewerk om de gronddruk tijdens de graafwerkzaamheden op te vangen.
In oktober 2024 werd een mijlpaal bereikt met het storten van de betonvloer voor de parkeerkelder. Met 340 kubieke meter beton creëerden we een solide basis op 5.20 meter onder NAP-niveau. In totaal werd 7.20 meter uitgegraven, waarbij continue bemaling noodzakelijk was om het grondwater te beheersen. Het groene lussensysteem voor bodemwarmte werd zorgvuldig geïntegreerd in de constructie, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsambities van dit project.
De gemeente Amsterdam stelde hoge eisen aan de architectuur en het materiaalgebruik van de buitengevel. De architect heeft een buitengevel ontworpen met keramische tegels, aangevuld met natuursteen, en de gevelopeningen worden voorzien van stalen kozijnen van minimale afmeting met triple glas. De kozijnen zijn weggewerkt achter de keramische tegels en het natuursteen. Om een akkoord te krijgen van de gemeente op de toe te passen materialen en kleuren, is op de bouwplaats een mock-up gemaakt van een deel van de gevel. De keramische tegels en het natuursteen worden door middel van ankerrails gemonteerd op een prefab stalen frame. Dit frame staat voor het binnenspouwblad en wordt minimaal afgesteund op de constructie in verband met de minimalisering van de koudebruggen.
Opdrachtgever
Particulier
Architect
MVSA
Hoofdaannemer
Van der Leij Bouwprojecten
Interieurarchitect
Eric Kuster
Tuinarchitect
TIM Exclusive Gardens
Technische uitwerking & Directievoering
Van den Berg Bouwkundigen
Programma
6 exclusieve appartementen
Locatie
Amsterdam